Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(36)
Katalog księgozbioru
(11)
Forma i typ
E-booki
(21)
Audiobooki
(15)
Książki
(11)
Proza
(7)
Poradniki i przewodniki
(3)
Dostępność
dostępne
(9)
wypożyczone
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Bolimów
(11)
Autor
Gołębiewska Aleksandra (1992- )
(7)
Szwinta-Dyrda Alicja
(6)
Dyrda Alicja
(5)
Fiedorczuk Natalia (1984- )
(4)
Orr Shai
(4)
Dutkiewicz Agata
(3)
Tyralik-Kulpa Ewa
(3)
Hul Magdalena
(2)
Karpienia Magda
(2)
Mitschke Katarzyna
(2)
Oleś Katarzyna
(2)
Osadnik Katarzyna
(2)
Piotrowska Karolina
(2)
Szczepanik Monika
(2)
Szperlich-Kosmala Marta
(2)
Żyliński Jarek
(2)
Bartosik Joanna
(1)
Blanton Brad
(1)
Bongertz Christiane Stella
(1)
Dworaczyk Katarzyna
(1)
Ewa Tyralik-Kulpa
(1)
Huzar-Czub Katarzyna
(1)
Jeżak Joanna
(1)
Katarzyna Dworaczyk
(1)
Kołacz-Kordzińska Zuzanna
(1)
Krogulska Ewa
(1)
Musiał Małgorzata (pedagog)
(1)
Nuckowska Aga
(1)
Retz Eliane
(1)
Siudut-Stajura Anna
(1)
Stępień-Proszewska Aneta
(1)
Szwinta-Dyrda Alicja. Niegrzeczne książeczki
(1)
Trybel Olga
(1)
Trzewik Magdalena
(1)
Tyszko Marta
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(40)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
Kraj wydania
Polska
(47)
Język
polski
(47)
Odbiorca
0-5 lat
(8)
Dzieci
(8)
6-8 lat
(7)
Rodzice
(3)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Temat
Uczucia
(4)
Chłopcy
(2)
Gniew
(2)
Rodzina
(2)
Bałagan
(1)
Boże Narodzenie
(1)
Dziadkowie i wnuki
(1)
Dzieci
(1)
Dzielenie się
(1)
Dziewczęta
(1)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Jedzenie (czynność)
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Kształcenie
(1)
Matki i synowie
(1)
Metody wychowawcze
(1)
Noc
(1)
Poczucie bezpieczeństwa
(1)
Prezenty
(1)
Przytulanie
(1)
Rodzice
(1)
Rodzicielstwo
(1)
Rodzicielstwo bliskości
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Sen
(1)
Szkoły
(1)
Uczenie się
(1)
Uczniowie
(1)
Usypianie dzieci
(1)
Więź rodzinna
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Zabawki
(1)
Gatunek
Opowiadania i nowele
(7)
Broszura
(5)
Poradnik
(3)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Rodzina, relacje międzyludzkie
(3)
Edukacja i pedagogika
(1)
47 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Błoto / Alicja Dyrda ; zilustrowała Aleksandra Gołębiewska. - Wydanie pierwsze. - Szczecin : Natuli, 2021. - [30] stron : ilustracje ; 33 cm.
(Niegrzeczne Książeczki / Natuli)
Jadzia to nowa koleżanka Antka. Wspina się na drzewa i skacze w kałuże. Czy to znaczy, że jest niegrzeczna? [Nota Wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rosół / Alicja Dyrda i Natalia Fiedorczuk-Cieślak ; zilustrowała Aleksandra Gołębiewska. - Wydanie drugie. - Szczecin : Natuli, 2021. - [30] stron : ilustracje ; 33 cm.
(Niegrzeczne Książeczki / Natuli)
Rosół babci to zupa najlepsza na świecie, ale nie dziś, kiedy… posypano ją natką pietruszki. Antek nie chce jej zjeść. Czy to znaczy, że jest niegrzeczny? [Nota Wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Smok / Alicja Dyrda i Natalia Fiedorczuk-Cieślak ; zilustrowała Aleksandra Gołębiewska. - Wydanie drugie. - Szczecin : Natuli, 2021. - [30] stron : ilustracje ; 33 cm.
(Niegrzeczne Książeczki / Natuli)
Tytus to najlepszy kolega Antka. Ale dziś chłopcom trudno jest się zrozumieć, bo Antek nie chce się podzielić swoim nowym przebraniem. Czy to znaczy, że jest niegrzeczny? [Nota Wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Święta / Alicja Dyrda ; zilustrowała Aleksandra Gołębiewska. - Wydanie pierwsze. - Szczecin : Natuli, 2021. - [40] stron : ilustracje ; 33 cm.
(Niegrzeczne Książeczki / Natuli)
Czasami dzieci słyszą, że Mikołaj przyniesie im prezenty, tylko jeśli będą grzeczne. Antek nie rozumie, co dorośli mają na myśli. Przez to nie chce napisać listu do Mikołaja – boi się, że nie dostanie żadnego prezentu. [Nota Wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tort / Alicja Dyrda i Natalia Fiedorczuk-Cieślak ; zilustrowała Aleksandra Gołębiewska. - Wydanie drugie. - Szczecin : Natuli, 2022. - [30] stron : ilustracje ; 33 cm.
(Niegrzeczne Książeczki / Natuli)
Tytus to najlepszy kolega Antka. Ale dziś chłopcom trudno jest się zrozumieć, bo Antek nie chce się podzielić swoim nowym przebraniem. Czy to znaczy, że jest niegrzeczny? [Nota Wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Łobuz / Alicja Dyrda i Natalia Fiedorczuk ; zilustrowała Aleksandra Gołębiewska. - Wydanie drugie. - Szczecin : Natuli, 2021. - [32] strony : ilustracje ; 33 cm.
(Niegrzeczne Książeczki / Natuli)
Antek nie lubi całowania się i przytulania do osób, których nie zna. Czy to znaczy, że jest niegrzeczny?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Szlaban / Alicja Dyrda ; zilustrowała Aleksandra Gołębiewska. - Wydanie pierwsze. - Szczecin : Natuli, 2022. - [32] strony : ilustracje ; 33 cm.
(Niegrzeczne Książeczki / Natuli)
Antek buduje tor pociągowy. Układa wokół budowle i ustawia samochody. Do późna świetnie się bawi, a następnego dnia… mama nie widzi już długiego Antkowego toru, jedynie bałagan i porozrzucane zabawki. Bardzo się przy tym denerwuje. Czy to oznacza, że jest niegrzeczna? – „Nie wyjdę już nigdy z łóżka – myśli Antek. – Będę tu leżał pod kołdrą, aż wszyscy o mnie zapomną. Przecież mama mówiła, że to jest fajny tor i że jej się podoba, a teraz mówi, że wcale nie jest i że tylko ją denerwuje. Mnie też ten tor denerwuje, nie chcę już więcej na niego patrzeć.” Seria Niegrzeczne Książeczki to opowieści dla małych i dużych, które rozprawiają się z mitami dotyczącymi dzieciństwa. Czy dziecko zawsze powinno być posłuszne, zjadać wszystko z talerza i dzielić się swoimi rzeczami?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wierszyki na dobranoc / Kasia Huzar-Czub ; zilustrowała Joanna Bartosik. - Wydanie pierwsze. - Szczecin : Wydawnictwo Natuli, 2022. - [34] strony : ilustracje ; 22x22 cm.
Wierszyki na dobranoc to proste wierszyki, które zaspokajają wiele ważnych potrzeb – zarówno dzieci, jak i dorosłych. Wspierają bliskość fizyczną, dzięki czemu buduje się poczucie bezpieczeństwa i więź między dzieckiem a rodzicem. Poprzez wyciszającą zabawę karmią bliskością emocjonalną i pomagają łagodnie zasnąć!
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. I/N (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Edukacyjna / Natuli)
Książka dla rodziców dzieci w wieku szkolnym. Twoje dziecko nie chce się uczyć lub chodzić do szkoły? Prace domowe zabierają zbyt dużo czasu? Oceny i testy są powodem zmartwień? Oto książka, która pozwala lepiej zrozumieć przyczyny szkolnych trudności i… dziecko w roli ucznia. Daje wsparcie i narzędzia (jak zrozumieć problem, jak go komunikować i rozwiązać). Pokazuje nową perspektywę - jak nauka może przestać być przykrym obowiązkiem, a zamiast tego wspierać odkrywanie świata, budowanie poczucia własnej wartości i silnych więzi. Ta książka to wyzwanie. Przeczytasz i już nigdy nie spojrzysz na szkołę tak, jak wcześniej. Przekonasz się, jak nie traktować ocen zbyt poważnie, i sprawdzisz, co jest ważniejsze niż przygotowanie do testu. Dowiesz się, co zrobić, żeby szkoła nie była powodem kłótni w waszym domu, i jak rozmawiać z dzieckiem, żeby lepiej sobie radziło z wyzwaniami stawianymi przez szkołę i życie. Rodzicu, od ciebie zależy więcej niż od szkoły!
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Rodzicielska)
Większość poradników dla rodziców poleca różne metody wychowawcze, treningi czy rodzicielskie sztuczki, jednak zazwyczaj oparte są one o potrzeby rodziców, a nie dzieci (a w skrajnych przypadkach są po prostu przemocą).“Jak zrozumieć małe dziecko” to przewodnik dla tych, którzy nie ufają "niezawodnym metodom" i "instrukcjom obsługi", ale pragną nauczyć się rozpoznawać i prawidłowo reagować na prawdziwe potrzeby swojego dziecka. To książka, w której 7 matek, zawodowo związanych z rozwojem dziecka, wspiera inne matki i ojców w ich drodze do świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa. Opierając się na wiedzy z zakresu neurobiologii, teorii więzi i psychologii, weryfikują nasze polskie mity wychowawcze i przekonania o naturze dziecięcej. Jeśli bliska jest Ci filozofia Jespera Juula, wybierasz rodzicielstwo bliskości zamiast trenowania dzieci i jesteś czytelnikiem NATULI dzieci są ważne - z pewnością pokochasz tę książkę.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Uwaga! Złość / Ewa Tyralik-Kulpa. - Wydanie 3. - Szczecin : Wydawnictwo Natuli, 2021. - 186 stron : ilustracje ; 21 cm.
(Seria Rodzicielska)
Lektura obowiązkowa, błyskotliwie merytoryczna i niezwykle wyzwalająca. Pokazuje, że nie da się żyć bez złości, a nawet nie warto do tego dążyć. Można ją natomiast zrozumieć. Złość – wybucha jak wulkan. Jej rezultaty mogą być bolesne, stanowić źródło wstydu i poczucia winy. Jednak strategie unikania i zaprzeczania jej szybko okazują się nieskuteczne, a nawet niszczące. Ta książka jest dla ciebie, jeśli: znowu nakrzyczałaś/eś na dziecko lub partnera, nie radzisz sobie z trudnymi emocjami dziecka, masz wyrzuty sumienia z powodu swoich gwałtownych zachowań, chcesz wiedzieć, jak radzić sobie ze złością w rodzinie. Kim jest autorka? Ewa Tyralik-Kulpa – trenerka umiejętności psychospołecznych rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Prowadzi warsztaty z empatycznej komunikacji w Szkole Trenerów Komunikacji Opartej na Empatii, na Wydziale Pedagogiki UW i studiach podyplomowych SWPS, a także dla innych organizacji, firm i osób prywatnych. Ukończyła Program Pomocy Psychologicznej w nurcie Gestalt. [natuli.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Bolimów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Radykalna szczerość to książka, która zyskała miano kontrowersyjnej, wręcz obrazoburczej w Stanach Zjednoczonych. Jej autor, dr Brad Blanton, znany z niewyparzonego języka cham, bez ogródek pali ogniem wszelkie przejawy kłamstwa i nieszczerości, którymi się karmimy. Niech was jednak nie zmyli forma – to książka głęboko terapeutyczna i humanistyczna. Daje nadzieję, że jest możliwe prawdziwe i trwałe porozumienie między ludźmi.

Radykalna szczerość. Jak zmienić życie dzięki mówieniu prawdy

Kłamiecie jak najęci, gdy się boicie, a boicie się zawsze, gdy czujecie gniew.

Przyznajcie to.

To początek.

Ta książka to antidotum na konwencjonalne cierpienie. Mam nadzieję, że was wkurwi, zrani i zainspiruje, oraz wyrwie spod wpływu, jaki wasze umysły wywierają na wasze dusze.

Jeśli chcesz sprawić mi przyjemność, chciałabym, żebyś zrobił to i to... Jeśli tego nie zrobisz, w porządku. Jestem dużą dziewczynką i potrafię sama o siebie zadbać. Nie masz obowiązku mnie uszczęśliwiać, robiąc to, czego sobie zażyczę. Sama odpowiadam za swoje szczęście. Jeśli się na ciebie wścieknę, uporam się z tym. Jeśli poczuję rozczarowanie, będę odpowiedzialna za moje własne rozczarowanie. Ale jeśli zechcesz, to właśnie coś takiego sprawiłoby mi przyjemność.


Kim jest autor?

Dr Brad Blanton - psychoterapeuta, autor, mówca, prowadzi warsztaty i jest założycielem Radical Honesty Enterprises (dziś Radical Honesty Institute). Określa sam siebie jako „białego śmiecia z doktoratem”. Uzbrojony w bystry dowcip i ujmujący południowy akcent, mówi z niezachwianą szczerością, która jest równocześnie rozbrajająca i wymagająca, co przyniosło mu zarówno wielbicieli, jak i przeciwników.

Spis treści:

PRZEDMOWY (12)

WSTĘP (18)

  • Skąd się bierze stres? (22)
  • Prawda się zmienia (22)
  • Bullshit, czyli gówno prawda (25)
  • Kłamstwa (27)
  • Podsumowanie (34)

CZĘŚĆ I – BYT (36)

MORALIZM (39)

  • Zaleczanie choroby moralizmu (41)
  • Niezależność od tła a zależność od tła (44)

PIERWSZA PRAWDA (49)

  • Ponowne narodziny (55)

CZĘŚĆ II – UMYSŁ (62)

ZASIEW NASION MORALIZMU (69)
POZIOMY MÓWIENIA PRAWDY (77)

  • Poziom pierwszy – wyjawianie faktów (81)
  • Poziom drugi – szczerość w wyrażaniu bieżących myśli i uczuć (86)
  • Poziom trzeci – ujawnienie fikcji (98)
  • Nauka mówienia prawdy jest jak nauka gry w golfa (102)
  • Prawda o tym, dlaczego piszę tę książkę (105)
  • Kim jesteś (111)

CZĘŚĆ III – WYZWOLENIE BYTU OD JEGO UMYSŁU (112)

BYCIE NIENORMALNIE SZCZERYM (115)

  • Wolność, język wolności, poczucie wolności (116)
  • Słowa to podpisy do obrazów i żaden z nich nie jest prawdziwy (117)
  • Mówienie prawdy jest do dupy (122)
  • Bycie nienormalnie szczerym (126)
  • Nauczyć się pokochać brak bezpieczeństwa (127)

TABU EKSCYTACJI (131)

  • Neuroza (134)
  • Ponowne skupienie uwagi (135)
  • Psychologia stosowana (136)
  • Gniew, seks i dieta (139)

JAK RADZIĆ SOBIE Z GNIEWEM (145)

  • Bezpośrednie i pośrednie wyrażanie gniewu (147)
  • Gniew to rzecz ogólnoludzka, a sposoby radzenia sobie z gniewem są zróżnicowane kulturowo (148)
  • Przemieszczenie (150)
  • Jak odkręcić wyuczone tłumienie gniewu (153)
  • Mówienie prawdy o gniewie w imię przebaczenia (153)
  • Przyznawanie się do smutku, wypieranie złości (158)
  • Inne wskazówki dotyczące wypierania złości (159)
  • Głupie pytania, durne pomysły i bzdurne racjonalizacje (160)
  • Moja złość może być niesłuszna (161)
  • Sprawiedliwość a przebaczenie (162)
  • Racjonalizacja „niebezpiecznych konsekwencji praktycznych” (164)
  • Czy wyznanie prawdy o złości zniszczy nasz związek? (165)
  • Moja złość jest zbyt wybuchowa; mogę kogoś zranić (166)
  • Udawana wybuchowość (167)
  • Eksperymentalne i empiryczne podejście do leczenia choroby złości (167)
  • Ćwiczenia pozwalające wejść w gniew i go pokonać (170)
  • Pewnie jesteście tchórzami (171)
  • Wskazówki do tego, jak wyrażać gniew (171)
  • Dalsze ćwiczenia (181)
  • Poczucie winy (182)
  • Medytacja (183)
  • Przegląd i podsumowanie (184)
  • Po co to wszystko? (185)

MÓWIENIE PRAWDY W ZWIĄZKU DWOJGA LUDZI (187)

  • Niedopieczona mądrość od niedorobionego eksperta (192)
  • Silne relacje (192)
  • Check-lista bliskości (195)
  • Mówienie prawdy o seksie (196)
  • Przeszłość seksualna (197)
  • Wspólne życie erotyczne (197)
  • Seks z innymi osobami (198)
  • Rzeczy, które pomagają parom w utrzymaniu silnego związku (203)
  • Podsumowanie (205)

PSYCHOTERAPIA – PODRÓŻ OD MORALIZOWANIA DO MÓWIENIA PRAWDY (207)

  • Krótki rys historyczny (208)
  • Psychoterapia – jak właściwie działa, gdy działa (213)
  • Odblokowanie się (217)

CZĘŚĆ IV – CZEGO NAUCZYŁEM SIĘ Z WOJNY MIĘDZY ISTOTĄ A UMYSŁEM (226)

O ZMIANIE (229)

  • Intencja (237)
  • Odpowiedzialność (238)

PRAWDA SIĘ ZMIENIA (243)

  • Przetrwanie kontra bycie żywym (245)
  • Wyrastanie poza etap rozwoju uczenia się kłamstw (248)
  • Wizerunek samego siebie a „ja” (249)

PIEŚŃ BŁĘKITNEGO JEDNOROŻCA (253)

  • Wolność (257)
  • Moi przyjaciele (258)
  • Praca misyjna – zasada organizacyjna nowo zbawionych (260)
  • Turbozbawienie – jak uwolnić się od lęku przed zbyt wieloma możliwościami wyboru (260)
  • Jak się sprawy mają (264)
  • Przekonania dotyczące tego, za kogo się uważamy (265)
  • Przekonania dotyczące tego, jak powinniśmy się zachowywać (270)
  • Gdzie szukać ludzi, których interesuje prawda (271)
  • Szkolenia Landmark Education (271)
  • Medytacja transcendentalna (272)
  • Warsztaty Radykalnej Szczerości (272)
  • „Wspieranie wsparcia”, które już macie (272)

CAŁA PRAWDA NA KONIEC (273)

  • Gotowość (275)
  • Łaska (276)
  • Kłamstwa (283)
  • Tworzenie większych problemów dla zabawy (286)
  • Słowo końcowe (289)
  • Religia nadaremnizmu – jedyna nadzieja ludzkości! (300)
  • Dlaczego więc twierdzę, że nadaremnizm to nasza jedyna nadzieja? (304)
  • Utrata wiary we wszystko poza utratą wiary (309)
  • Sedno Radykalnej Szczerości (310)
  • Bawiliśmy się w to kiedyś, jako dzieci (313)
  • Podsumowanie (315)
  • Wizja nieba na ziemi (316)
  • Wspólnota (319)

PODZIĘKOWANIA (322)
O AUTORZE (323)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Trudności z jedzeniem u dzieci i nastolatków

Książka Trudności z jedzeniem… to przewodnik po tym, jak sobie radzić, kiedy jedzenie stanowi źródło trosk:

  • „Moje dziecko je za mało”,
  • „Moje dziecko je za dużo”,
  • „Moje dziecko je jakoś dziwnie…”

Pokazuje też, czym tak naprawdę jest jedzenieto nie tylko dostarczanie mocy organizmowi, ale i wspaniałe (a czasem trudne) narzędzie do budowania więzi międzyludzkich.

Ta książka podpowie, jak warto uczyć dzieci relacji z jedzeniem. Wesprze was w sytuacji, kiedy stawiacie czoła neofobii żywieniowej oraz chorobom i zaburzeniom odżywiania, w tym anoreksji czy bulimii. Autorka wskazuje także, kiedy i do jakiego specjalisty udać się po poradę oraz pomoc.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Trudności z jedzeniem u dzieci i nastolatków

Książka Trudności z jedzeniem… to przewodnik po tym, jak sobie radzić, kiedy jedzenie stanowi źródło trosk:

  • „Moje dziecko je za mało”,
  • „Moje dziecko je za dużo”,
  • „Moje dziecko je jakoś dziwnie…”

Pokazuje też, czym tak naprawdę jest jedzenieto nie tylko dostarczanie mocy organizmowi, ale i wspaniałe (a czasem trudne) narzędzie do budowania więzi międzyludzkich.

Ta książka podpowie, jak warto uczyć dzieci relacji z jedzeniem. Wesprze was w sytuacji, kiedy stawiacie czoła neofobii żywieniowej oraz chorobom i zaburzeniom odżywiania, w tym anoreksji czy bulimii. Autorka wskazuje także, kiedy i do jakiego specjalisty udać się po poradę oraz pomoc.

Spis treści:

Wstęp (11)

1. Relacja z jedzeniem (15)

Dlaczego uczymy dzieci relacji z jedzeniem, a nie jedzenia (16)
Przykład płynie od dorosłych (20)
Jak wzmacniać kompetencje dziecka (26)
Jedzenie i ciało (29)
Jedzenie a nagrody i kary (35)

2. Znaczenie jedzenia w rozwoju dziecka (43)

Jedzenie i rozwój fizyczny (46)
Jedzenie jako złożony proces fizjologiczny (49)
• Rozwój oralno-motoryczny (50)
• Integracja sensoryczna (54)
• Sygnały głodu i sytości (58)
• Style karmienia (62)

Jedzenie i rozwój psychospołeczny (66)
• Bezpieczeństwo (66)
• Emocje (70)
• Więź (73)
• Autonomia i granice osobiste (75)
• Relacje międzyludzkie i przynależność kulturowa (78)
• Funkcje poznawcze (78)

3. Kiedy dziecko je za mało (81)

Czy dziecko faktycznie je za mało (83)
Dziecko je za mało, nie przybiera na wadze lub chudnie (90)

Choroby fizyczne (96)
• Anemia (97)
• Choroba refluksowa przełyku (98)
• Choroby jelit (99)
• Celiakia (100)
• Alergie pokarmowe (101)
• Choroby pasożytnicze (104)
• Choroby fizyczne i sitofobia (106)

Neuronietypowość (107)

Zaburzenia odżywiania (115)
• Zaburzenia odżywiania młodszych dzieci (115)
Sensoryczna awersja do pokarmu (116)
Anoreksja niemowlęca (118)
Pourazowe zaburzenia odżywiania (121)

Trudności relacyjne (124)
• Wybiórczość jedzeniowa (127)
Neofobia żywieniowa (128)
ARFID (134)
• Ograniczanie jedzenia i kontrolowanie ciała (141)

Okres nastoletni a zaburzenia odżywiania (141)
Anoreksja, czyli jadłowstręt psychiczny (145)
Alkoreksja (155)
Diabulimia (156)
Bigoreksja (158)
Ortoreksja (160)

4. Kiedy dziecko je za dużo (163)

Czy dziecko faktycznie je za dużo (166)
Dziecko je za dużo i przybiera na wadze (170)

Choroby fizyczne (176)
• Zaburzenia gospodarki węglowodanowej (insulinooporność, hipoglikemia, cukrzyca) (176)
• Choroby tarczycy (179)

Choroby genetyczne (181)
• Zespół Pradera–Williego (181)
• Zespół Alströma (182)

Neuronietypowość (184)
• ADHD (184)
• Spektrum autyzmu (185)

Zaburzenia odżywiania (187)
• Zaburzenia przejadania się (187)
• Zaburzenie z napadami objadania (191)
• Zespół jedzenia nocnego (195)
• Bulimia (196)

Nadwaga i otyłość (204)

5. Kiedy dziecko je… nietypowo (213)

Czy dziecko faktycznie je nietypowo (216)
• Konsekwencje nietypowego jedzenia (220)

Choroby Fizyczne (223)
• Rozszczep wargi i podniebienia (223)
• Wady wędzidełka (226)
• Wady zgryzu (227)
• Dysfagia – zaburzenia połykania (229)

Neuronietypowość (231)

Zaburzenia odżywiania (233)
• Chomikowanie jedzenia (233)
• Zespół przeżuwania (236)
• Łaknienie spaczone (pica) (239)
• Gromadzenie pokarmów (243)

6. Leczenie trudności z jedzeniem – rola rodzica i specjalistów (247)

Rola rodzica w procesie diagnozy i leczenia (249)
Ogólna ocena stanu zdrowia dziecka (252)
Proces diagnostyczny (258)
Leczenie specjalistyczne chorób fizycznych (259)
Leczenie specjalistyczne zaburzeń odżywiania (261)
Rodzaje terapii przy trudnościach z jedzeniem u dzieci i nastolatków (263)

• Terapia dietetyczna (263)
• Terapia psychodietetyczna (264)
• Pomoc psychologiczna i psychoterapia (265)
• Pomoc psychiatryczna (269)
• Poradnictwo laktacyjne (270)
• Terapia neurologopedyczna, terapia karmienia (271)
• Terapia integracji sensorycznej (272)

O czym warto pamiętać, wybierając specjalistę (273)

7. Zakończenie (275)

Podziękowania (277)

Lista polecanych książek (278)

Załączniki (280)

• Tabela głównych źródeł żywnościowych wybranych składników pokarmowych (280)
• Etapy rozwoju oralno-motorycznego i zalecane rodzaje posiłków (286)
• Przykłady zabaw wspierających rozwój oralno-motoryczny i system sensoryczny dziecka (288)
• Uśredniona wielkość jednej porcji poszczególnych grup produktów dla dzieci w różnym wieku (291)
• Siatki centylowe wskaźnika BMI (293)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Trudności z jedzeniem u dzieci i nastolatków

Książka Trudności z jedzeniem… to przewodnik po tym, jak sobie radzić, kiedy jedzenie stanowi źródło trosk:

  • „Moje dziecko je za mało”,
  • „Moje dziecko je za dużo”,
  • „Moje dziecko je jakoś dziwnie…”

Pokazuje też, czym tak naprawdę jest jedzenieto nie tylko dostarczanie mocy organizmowi, ale i wspaniałe (a czasem trudne) narzędzie do budowania więzi międzyludzkich.

Ta książka podpowie, jak warto uczyć dzieci relacji z jedzeniem. Wesprze was w sytuacji, kiedy stawiacie czoła neofobii żywieniowej oraz chorobom i zaburzeniom odżywiania, w tym anoreksji czy bulimii. Autorka wskazuje także, kiedy i do jakiego specjalisty udać się po poradę oraz pomoc.

Spis treści

Spis treści:

Wstęp (11)

1. Relacja z jedzeniem (15)

Dlaczego uczymy dzieci relacji z jedzeniem, a nie jedzenia (16)
Przykład płynie od dorosłych (20)
Jak wzmacniać kompetencje dziecka (26)
Jedzenie i ciało (29)
Jedzenie a nagrody i kary (35)

2. Znaczenie jedzenia w rozwoju dziecka (43)

Jedzenie i rozwój fizyczny (46)
Jedzenie jako złożony proces fizjologiczny (49)
• Rozwój oralno-motoryczny (50)
• Integracja sensoryczna (54)
• Sygnały głodu i sytości (58)
• Style karmienia (62)

Jedzenie i rozwój psychospołeczny (66)
• Bezpieczeństwo (66)
• Emocje (70)
• Więź (73)
• Autonomia i granice osobiste (75)
• Relacje międzyludzkie i przynależność kulturowa (78)
• Funkcje poznawcze (78)

3. Kiedy dziecko je za mało (81)

Czy dziecko faktycznie je za mało (83)
Dziecko je za mało, nie przybiera na wadze lub chudnie (90)

Choroby fizyczne (96)
• Anemia (97)
• Choroba refluksowa przełyku (98)
• Choroby jelit (99)
• Celiakia (100)
• Alergie pokarmowe (101)
• Choroby pasożytnicze (104)
• Choroby fizyczne i sitofobia (106)

Neuronietypowość (107)

Zaburzenia odżywiania (115)
• Zaburzenia odżywiania młodszych dzieci (115)
Sensoryczna awersja do pokarmu (116)
Anoreksja niemowlęca (118)
Pourazowe zaburzenia odżywiania (121)

Trudności relacyjne (124)
• Wybiórczość jedzeniowa (127)
Neofobia żywieniowa (128)
ARFID (134)
• Ograniczanie jedzenia i kontrolowanie ciała (141)

Okres nastoletni a zaburzenia odżywiania (141)
Anoreksja, czyli jadłowstręt psychiczny (145)
Alkoreksja (155)
Diabulimia (156)
Bigoreksja (158)
Ortoreksja (160)

4. Kiedy dziecko je za dużo (163)

Czy dziecko faktycznie je za dużo (166)
Dziecko je za dużo i przybiera na wadze (170)

Choroby fizyczne (176)
• Zaburzenia gospodarki węglowodanowej (insulinooporność, hipoglikemia, cukrzyca) (176)
• Choroby tarczycy (179)

Choroby genetyczne (181)
• Zespół Pradera–Williego (181)
• Zespół Alströma (182)

Neuronietypowość (184)
• ADHD (184)
• Spektrum autyzmu (185)

Zaburzenia odżywiania (187)
• Zaburzenia przejadania się (187)
• Zaburzenie z napadami objadania (191)
• Zespół jedzenia nocnego (195)
• Bulimia (196)

Nadwaga i otyłość (204)

5. Kiedy dziecko je… nietypowo (213)

Czy dziecko faktycznie je nietypowo (216)
• Konsekwencje nietypowego jedzenia (220)

Choroby Fizyczne (223)
• Rozszczep wargi i podniebienia (223)
• Wady wędzidełka (226)
• Wady zgryzu (227)
• Dysfagia – zaburzenia połykania (229)

Neuronietypowość (231)

Zaburzenia odżywiania (233)
• Chomikowanie jedzenia (233)
• Zespół przeżuwania (236)
• Łaknienie spaczone (pica) (239)
• Gromadzenie pokarmów (243)

6. Leczenie trudności z jedzeniem – rola rodzica i specjalistów (247)

Rola rodzica w procesie diagnozy i leczenia (249)
Ogólna ocena stanu zdrowia dziecka (252)
Proces diagnostyczny (258)
Leczenie specjalistyczne chorób fizycznych (259)
Leczenie specjalistyczne zaburzeń odżywiania (261)
Rodzaje terapii przy trudnościach z jedzeniem u dzieci i nastolatków (263)

• Terapia dietetyczna (263)
• Terapia psychodietetyczna (264)
• Pomoc psychologiczna i psychoterapia (265)
• Pomoc psychiatryczna (269)
• Poradnictwo laktacyjne (270)
• Terapia neurologopedyczna, terapia karmienia (271)
• Terapia integracji sensorycznej (272)

O czym warto pamiętać, wybierając specjalistę (273)

7. Zakończenie (275)

Podziękowania (277)

Lista polecanych książek (278)

Załączniki (280)

• Tabela głównych źródeł żywnościowych wybranych składników pokarmowych (280)
• Etapy rozwoju oralno-motorycznego i zalecane rodzaje posiłków (286)
• Przykłady zabaw wspierających rozwój oralno-motoryczny i system sensoryczny dziecka (288)
• Uśredniona wielkość jednej porcji poszczególnych grup produktów dla dzieci w różnym wieku (291)
• Siatki centylowe wskaźnika BMI (293)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Konflikty w rodzinie - audiobook

Konflikty w rodzinie

To zbiór praktycznych narzędzi do rozwiązywania sporów, efektywnej komunikacji w rodzinie, związku czy szkole.

Dzieci kłócące się o zabawkę, rodzice kłócący się o dzieci, nieporozumienia z sąsiadem, babcią, szefem. Konflikty stanowią nieodłączną część naszego rodzinnego życia! Próby ich wyeliminowania to utopia, szkoda na to czasu. Zamiast unikać konfliktów lub w nich tkwić, wraz z dziećmi nauczmy się je rozwiązywać.

Autorka z humorem pokazuje, jak:

  • zauważyć konflikt jeszcze przed wejściem w niego,
  • towarzyszyć dziecku, partnerowi, drugiemu człowiekowi w sytuacji konfliktowej,
  • zarządzać dynamiką konfliktu,
  • rozdzielać zwaśnione strony,
  • budować szacunek do drugiej strony konfliktu.

Książkę wypełniają dialogi brzmiące niczym wyjęte z naszych codziennych rozmów z dziećmi. Na ich bazie autorka pokazuje swoją metodę, która zmienia dotychczasowe spojrzenie na konflikt. Energię, którą przeznaczamy na szukanie winnych, lepiej bowiem wykorzystać do sprawczego szukania rozwiązań. I to jest początek zmiany społecznej.

Kim jest autorka?

Katarzyna Dworaczyk – mediatorka, trenerka komunikacji, autorka. Prowadzi też sesje indywidualne metodą Systemu Wewnętrznej Rodziny (IFS). Szkoli, wykłada w instytucjach, przedszkolach, szkołach i dla biznesu. Stworzyła własny model towarzyszenia w sytuacjach konfliktowych SNO. Fascynuje się złością, traumą, traumą międzypokoleniową, przekonaniami oraz ideami Porozumienia bez Przemocy (NVC) i Systemu Wewnętrznej Rodziny.

Czym jest Seria Rodzicielska?

To seria książek wydanych przez NATULI – dzieci są ważne przeznaczonych dla rodziców i poświęconych konkretnym zagadnieniom rodzicielskim tj. poród, karmienie piersią, seksualność dzieci, komunikacja w rodzinie, rozwój, edukacja i wiele innych. Seria rodzicielska to projekt, który łączy najlepszych w Polsce ekspertów i autorów zajmujących się danym aspektem rodzicielstwa. Misją projektu jest stworzenie książek, którym rodzice mogą zaufać. Książek, które stanowią gwarancję, że przekazywana w nich wiedza jest aktualna, racjonalna i służy dobru dziecka.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Uwaga! Złość / Tyralik-Kulpa Ewa. - [miejsce nieznane] : Natuli : Legimi, 2020.
Forma i typ

Uwaga! Złość - ebook

Uwaga! Złość


Lektura obowiązkowa, błyskotliwie merytoryczna i niezwykle wyzwalająca. Pokazuje, że nie da się żyć bez złości, a nawet nie warto do tego dążyć. Można ją natomiast zrozumieć.

Złość – wybucha jak wulkan. Jej rezultaty mogą być bolesne, stanowić źródło wstydu i poczucia winy. Jednak strategie unikania i zaprzeczania jej szybko okazują się nieskuteczne, a nawet niszczące.

Ta książka jest dla ciebie, jeśli:

  • znowu nakrzyczałaś/eś na dziecko lub partnera,
  • nie radzisz sobie z trudnymi emocjami dziecka,
  • masz wyrzuty sumienia z powodu swoich gwałtownych zachowań,
  • chcesz wiedzieć, jak radzić sobie ze złością w rodzinie.

Autorka:
Ewa Tyralik-Kulpa – trenerka umiejętności psychospołecznych rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Prowadzi warsztaty z empatycznej komunikacji w Szkole Trenerów Komunikacji Opartej na Empatii, na Wydziale Pedagogiki UW i studiach podyplomowych SWPS, a także dla innych organizacji, firm i osób prywatnych. Ukończyła Program Pomocy Psychologicznej w nurcie Gestalt.

Spis treści

Spis treści:
Zamiast wstępu (4)
1. O co chodzi z tą złością (9)

Wszyscy mamy te same poniedziałki (9)

Dlaczego w ogóle się złościmy (12)

Jak działa złość (14)

Instrukcja – jak działa „bomba złości” (15)

Jak reagujemy najczęściej na pojawiającą się złość (16)

Złość to nie tylko złoszczenie się (17)

Stopniowanie złości (23)

Stare wzorce złości (25)

Zdrowe wyrażanie złości (27)

Kodeks złości (28)

2. Złość, mózg i ciało (28)

Mechanizm złoszczenia się (30) Historia rozwoju mózgu i nasza aktualna złość (34)

Stres i rola rodzica (42)

Codzienna praktyka „samodbania” (43)

Codziennik złości (44)

Aktywowanie kory przedczołowej zamiast drażnienia ciała migdałowatego(46)

Gimnastyka płatów czołowych u dziecka (1) (47)

Gimnastyka płatów czołowych u dziecka (2) (47)

Na lewo mózg, na prawo mózg – czyli modalność lewo- i prawopółkulowa (47)

Ćwiczenie – magiczna różdżka złości, czyli stroimy prawą półkulę (51)

Złość „z piwnicy” i złość „z piętra” (51)

Złość jako emocja cielesna (52)

3. Złość w komunikacji (58)

Komunikowanie złości (60)

Złość bez wrzasku i krzyku (64)

Praktyka: minimediacje (66)

Blokady komunikacyjne albo „killery empatii” (68)

„Brudna dwunastka” (72)

Jak unikać komunikacji, nie unikając komunikacji (74)

Język obserwacji a język ocen (76)

Proszenie zamiast żądania (78)

Jak prosić. Model komunikatu w duchu Porozumienia bez Przemocy (80)

Empatia dla siebie (82)

Osoby wysoko wrażliwe (85)

Jak różnie możemy odbierać komunikację (87)

4. Granice a złość (88)

Czym są granice i dlaczego są ważne (89)

Jak mówić, że coś nam nie pasuje. Odmawianie (94)

Jak mówić, że coś nam nie pasuje. Informacja zwrotna (99)

Granice jako sposób na ataki złości (101) Przekonania (103)

Złość „z piętra” a rola granic (106)

5. Złość a rozwój dziecka (110)

Biologia złości (111)

Uczenie się jest ważne – również uczenie się złości (112)

Złość na poszczególnych etapach rozwojowych (114)

Noworodek (114)

Po 3. miesiącu życia (116)

Między 6. a 12. miesiącem życia (118)

Około 1. roku życia (120)

2. rok życia (121)

4. rok życia (126)

Między 5. a 6. rokiem życia (130)

Starsze kilkulatki – wiek wczesnoszkolny (134)

Rywalizacja i złość z przegranej (137)

Złość wieku dorastania (138)

6. Złość: praktyka. Dodatek nieobowiązkowy (142)

Analiza transakcyjna jako narzędzie pracy ze złością (142)

Do czego przydaje się w rodzicielstwie świadomość, że mamy różne stany „ja” (146)

Ciało i emocje (149)

Ciało w ujęciu Alexandra Lowena a praktyka rodzicielska (153)

Focusing (154)

Psychoterapia (155)

Jak wybrać psychoterapię i psychoterapeutę (155)

Popularne nurty psychoterapeutyczne (157)

7. Zakończenie (159)

Bibliografia (165)

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treści
Zamiast wstępu
1. O co chodzi z tą złością
Wszyscy mamy te same poniedziałki
Dlaczego w ogóle się złościmy
- Jak działa złość
- Jak reagujemy najczęściej na pojawiającą się złość
Złość to nie tylko złoszczenie się
Stopniowanie złości
- Stare wzorce złości
Zdrowe wyrażanie złości
- Kodeks złości
2. Złość, mózg i ciało
Mechanizm złoszczenia się
Historia rozwoju mózgu i nasza aktualna złość
Stres i rola rodzica
- Codzienna praktyka „samodbania”
- Codziennik złości
- Aktywowanie kory przedczołowej zamiast drażnienia ciała migdałowatego
- Gimnastyka płatów czołowych u dziecka (1)
- Gimnastyka płatów czołowych u dziecka (2)
Na lewo mózg, na prawo mózg – czyli modalność lewo- i prawopółkulowa
Złość „z piwnicy” i złość „z piętra”
- Magiczna różdżka złości, czyli stroimy prawą półkulę
Złość jako emocja cielesna
3. Złość w komunikacji
Komunikowanie złości
Złość bez wrzasku i krzyku
- Praktyka – minimediacje
Blokady komunikacyjne albo „killery empatii”
- To robi różnicę
- Kiedy słuchasz, słuchaj
- Magia słuchania
- „Brudna dwunastka”
- Jak unikać blokad w komunikacji, nie unikając komunikacji
Język obserwacji a język ocen
Proszenie zamiast żądania
- Jak prosić – model komunikatu w duchu Porozumienia bez Przemocy
Empatia dla siebie
Osoby wysoko wrażliwe
- Jak różnie możemy odbierać komunikację
4. Granice a złość
Czym są granice i dlaczego są ważne
Jak mówić, że coś nam nie pasuje. Odmawianie
- Jak rozgonić chmurę myśli zapalników
Jak mówić, że coś nam nie pasuje. Informacja zwrotna
Granice jako sposób na ataki złości
- Przekonania
- Złość „z piętra” a rola granic
5. Złość a rozwój dziecka
Biologia złości
Uczenie się jest ważne – również uczenie się złości
Złość na poszczególnych etapach rozwojowych
- Noworodek
- Po 3. miesiącu życia
- Między 6. a 12. miesiącem życia
- Około 1. roku życia
- 2. rok życia
- 4. rok życia
- Między 5. a 6. rokiem życia
- Starsze kilkulatki – wiek wczesnoszkolny
- Rywalizacja i złość z przegranej
- Złość wieku dorastania
6. Złość – praktyka. Dodatek nieobowiązkowy
Analiza transakcyjna jako narzędzie pracy ze złością
- Do czego przydaje się w rodzicielstwie świadomość, że mamy różne stany „ja”
- Ciało i emocje
Metoda Alexandra Lowena
- Krzyczenie „NIE!”
- „Złaź!”
- Uziemienie
- Ciało w ujęciu Alexandra Lowena a praktyka rodzicielska
- Kopanie w materac
- Granice
Focusing
Psychoterapia
- Jak wybrać psychoterapię i psychoterapeutę
- Popularne nurty psychoterapeutyczne
7. Zakończenie
BibliografiaZamiast wstępu
„Potrząsnęłam nim… Wtedy mąż wziął go ode mnie i powiedział, że chyba oszalałam. A ja już naprawdę nie mogłam, mały darł się od dwóch godzin”.
„Szarpałam nim. Chciałam, żeby przestał bić siostrę”.
„Wrzeszczałam głośniej niż oni, żeby w końcu wynieśli się i dali mi popracować”.
„Powiedziałam jej, że przez ciągłe nocne pobudki, pobudki z jej przyczyny, wyląduję w końcu w szpitalu”.
„Krzyknęłam, że jeśli jeszcze raz zrzuci tę miskę, to będzie zlizywać jedzenie z podłogi”.
„Wyrwałam jej z ręki zabawkę i kazałam natychmiast iść spać”.
„Kłóciliśmy się przy niej tak bardzo, aż zapytała, czy się rozwiedziemy”.
„Uderzyłem go”.
Takich historii słyszałam wiele. A ich autorzy to nie jedyni rodzice, którym zdarzyło się przesadzić, a potem męczyć z powodu koszmarnych wyrzutów sumienia. Zaryzykuję stwierdzenie, że każdy z nas ma na sumieniu jakąś sytuację związaną ze złością, którą wolałby wymazać z rodzinnej historii. Zazwyczaj wspomnieniom tym towarzyszy lęk, że przez nasze nieopanowanie skrzywdziliśmy dziecko, i wstyd – że okazaliśmy się gorszymi rodzicami, niż myśleliśmy.
Kiedy nasze dzieci przychodzą na świat, jedną z rzeczy, które uświadamiamy sobie bardzo szybko, jest nabyta nagle odpowiedzialność za drugiego, zależnego od nas małego człowieka. To pierwsza, zasadnicza zmiana związana z transformacją w rodzica. Już nie odpowiadamy tylko za siebie, swoje zabawki i swoją piaskownicę, ale uzmysławiamy sobie, że od tego, co robimy i mówimy, całkowicie zależy ktoś inny – nasze dziecko. Sama świadomość tego może okazać się wystarczającym powodem frustracji. Chociaż pragniemy narodzin dziecka jak niczego innego na świecie, wiedząc jednocześnie, że zmieni to w naszym życiu dosłownie wszystko, skala tej zmiany większość z nas naprawdę zaskakuje. I mimo że dzięki potomstwu zyskujemy tak wiele, ta metamorfoza nierozerwalnie wiąże się z jakimś rodzajem straty (np. snu, spokoju, wygody, wolności, autonomii, poczucia bezpieczeństwa), przez co musimy się z życiem ułożyć na nowo.
Strata jest definitywnym końcem pewnego etapu. Kiedy mierzymy się z czymś tak nieodwołalnym, początkowo nasze ego próbuje nas ratować, podpowiadając, że „przecież nic się nie zmieniło”. Życie jednak szybko uświadamia nam, że nie do końca tak jest, i łatwo wówczas o gniew. Potrzebujemy czasu. Potrzebujemy również (nieraz przy wsparciu innych osób) uporządkowania rodzących się w nas trudnych emocji, żeby w nowej rzeczywistości poczuć się w końcu na właściwym miejscu. Gdy doświadczamy rewolucyjnej zmiany świata wewnętrznego i zewnętrznego, dowiadujemy się o sobie zupełnie nowych rzeczy. Poznajemy samych siebie od początku. Jednym z nowych, frapujących zagadnień jest odkrycie, że istnieje w nas złość. I to wcale niemało złości!
Szykując się do roli rodziców, z pozoru uświadamiamy sobie, że wszystko się diametralnie zmieni; że jakiś etap – przynajmniej częściowo albo na jakiś czas – dobiegnie końca, a w naszym życiu pojawi się ktoś całkowicie od nas uzależniony, kto będzie potrzebował czasu, miłości, cierpliwości, opieki i pieniędzy. Jednocześnie fantazje związane z rodzicielstwem podsuwają nam sielankowe obrazy rodem z reklam oraz seriali. Słodkie niemowlęta gruchają do nas z uśmiechem, przedszkolaki samodzielnie i pomysłowo bawią się w ogródku albo gustownie urządzonym pokoju (i chcą od nas tylko czekolady lub serka), przewijanie jest okazją do frajdy, a na gorączkę wystarczy podać odpowiedni lek, a wszystkie kłopoty znikną. Na Instagramie albo Facebooku dzieci naszych znajomych są grzeczne i radosne, żadna pyzata buzia nie krzywi się od płaczu, nie słychać świdrującego krzyku. A sami znajomi – świeżo upieczeni rodzice – wyglądają na zrelaksowanych oraz śledzących trendy mody i nurty nowoczesnej pedagogiki. Z taką lekkością łączą życie rodzinne z zawodowym! Wnętrza ich domów są czyste i schludne, samochody błyszczą na zewnątrz, a przyjemnie pachną w środku. Zdarza się też, że ktoś – zwykle są to nasi rodzice, ciocie, osoby ze starszego pokolenia – zaserwuje nam zdanie w stylu: „Biedaku, twoje życie się skończy, żegnaj, imprezo, witaj w świecie dorosłych!”. Ale, ale! Przecież oni nie mają racji! Owszem, bywa, że zobaczymy na spacerze skrzywioną nad wózkiem, wycieńczoną matkę niemowlaka albo ojca wrzeszczącego na kilkuletniego brzdąca w kolejce po lody. Tak, „tamci” rodzice są może źli bądź umęczeni, ale szybko sobie przecież wytłumaczymy, że to oni sobie nie radzą, że powinni się jakoś ogarnąć! U nas na pewno będzie inaczej. Mamy większą wiedzę i niemal nieograniczony dostęp do eksperckich porad na temat każdego stylu rodzicielstwa. Do tej pory radziliśmy sobie zresztą ze wszystkim koncertowo: w pracy, w zdobywaniu górskich szczytów na wakacjach, w prowadzeniu auta oraz zajmowaniu się psem. Poza tym na dziecko czeka już świetnie wyposażona, najwyższej jakości wyprawka. Nam się złość, bezradność i umęczenie zwyczajnie nie przytrafią.
Pokłady złości, które ujawniają się wraz z postępowaniem naszego rodzicielstwa, naprawdę potrafią zaskoczyć i wpędzić w poczucie winy. W dotychczasowym życiu większość spraw udawało nam się załatwiać z twarzą. Przecież nie krzyczy się na współpracowników ani tym bardziej na szefa! We dwoje też jakoś w końcu się dogadywaliśmy, skoro dotrwaliśmy do tego momentu. A panowanie nad emocjami jest oznaką profesjonalizmu i dojrzałości, prawda? Zwłaszcza gdy jesteśmy kobietami. Tak, bo to my, kobiety, byłyśmy i jesteśmy umiejętnie ćwiczone w ukrywaniu niezadowolenia. Niezadowolona, zirytowana, a także rozzłoszczona kobieta to jędza, hetera, udręka, niezrównoważona baba, wariatka… A my przecież nie jesteśmy wariatkami. Ależ skąd.
Następstwem wieloletniego tłumienia własnego kobiecego sprzeciwu jest umiejętność przewidywania i porządkowania wszystkich szczegółów rzeczywistości na takim poziomie, żeby powodów do złości po prostu nie było. I do czasu rodzicielstwa całkiem dobrze nam to szło. Perfekcjonizm dawał nam poczucie kontroli i spokoju – miał on wprawdzie swoją cenę, ale odcięte od emocji nie do końca ją zauważałyśmy.
Gdy zostajemy rodzicami, zaskakuje nas fakt, że wraz z rodzicielstwem nagle wkroczyła do naszych domów złość. Że czasem już w trakcie ciąży nie starcza nam ani sił, ani cierpliwości. Że mamy po kokardę, że częściej się kłócimy. Że aż tak się różnimy w swoich wizjach. Że wrzeszczymy na dzieci i warczymy na siebie. Że ta seksowna dziewczyna zamieniła się w wiecznie niezadowoloną męczennicę. Że na niego w ogóle nie można liczyć, że niczego nie rozumie. Że dzieci wchodzą nam na głowę i jesteśmy wobec tego bezradni, bo przecież każdą reakcją można im „spaczyć psychikę”. Że nie mamy najmniejszej ochoty nawet na odrobinę szaleństwa, które „przed dziećmi” było na porządku dziennym. Że maluchy tak potrafią wrzeszczeć. Że wszędzie panuje nieustanny bałagan. Że od dwóch lat nie przespaliśmy ani jednej nocy. Że nie możemy nigdzie wyjechać we dwoje. Że w pracy też się zmieniło, bo nie jesteśmy w stanie przesiadywać w biurze tak jak kiedyś. Że dzieci bardzo nam przeszkadzają, gdy chcemy popracować. Że marudzą. Że tak często chorują. Że nas testują. Że wszyscy nam mówią, co musimy albo powinniśmy jako rodzice. Że nie ma seksu albo jest taki na szybko. Że dzieci się złoszczą…
Złość jest elementem rodzicielstwa, z którym przychodzi nam się mierzyć niemal od początku. Wszyscy jedziemy na tym samym wózku, bo wszyscy się złościmy i złościć będziemy. Chcemy jak najlepiej, więc jest nam trudno, kiedy to nie wychodzi. W rezultacie zdarza się nam – mówiąc kolokwialnie – dowalać sobie, obwiniać samych siebie, a czasem zaprzeczać, że w ogóle jest jakiś problem. Rodzicielska złość to temat tabu, zły wilk, którego sami boimy się chyba bardziej niż nasze dzieci.
Marzy mi się, żeby złość stała się normalnym tematem, o którym możemy rozmawiać i którym po ludzku możemy się zająć. Po ludzku, czyli z wykorzystaniem pełnego potencjału wyższych warstw kory nowej mózgu. Oraz po ludzku, czyli z daniem sobie prawa do bycia tylko człowiekiem i popełniania ludzkich błędów, a także naprawiania ich.
Chciałabym, żeby każdy z nas odszukał na kartach tej książki zrozumienie dla swojej rodzicielskiej złości i dał sobie na nią wewnętrzną zgodę. Jednocześnie chcę przekonać czytelników, że da się nauczyć oddzielania złości od zachowań, które są jej efektem. To właśnie te zachowania, nie sama złość, prowadzą do wytężonej pracy nad sobą, aby nie krzywdzić dzieci i samych siebie.
Jestem pewna, że kiedy pojawia się złość, powinniśmy ją uznać – zalegalizować, przyjąć i dać sobie do niej prawo. My, rodzice, nie mamy lekko, a złość jest nam w tym wszystkim bardzo potrzebna. Jest posłańcem jakiejś ważnej dla nas wartości, za którą tęsknimy i która wydaje się w danym momencie tak bardzo niedostępna, że aby w ogóle móc zwrócić się w jej stronę, zachowujemy się inaczej, niżbyśmy chcieli, zapominając o innych ważnych dla nas wartościach, takich jak cierpliwość, wsparcie czy szacunek.
Jeżeli krzyczymy, grozimy, ośmieszamy, szarpiemy i bijemy, to wartość, dla której zdarza się nam to robić, z pewnością jest dla nas bardzo istotna. Skoro pojawia się tak ogromna frustracja, że aż musimy potrząsnąć kimś innym (w tym przypadku naszym dzieckiem), i przez moment nie ma dla nas znaczenia, że wyrządzamy mu krzywdę, pod spodem musi się kryć COŚ WAŻNEGO…
Z setek przeprowadzonych rozmów nauczyłam się jednego: w większości przypadków chodzi o to, że jako rodzice (a szerzej mówiąc: jako ludzie w ogóle) desperacko chcemy być zobaczeni, usłyszani, zrozumiani, wzięci pod uwagę. Potrzebujemy też bycia skutecznymi – sprawdzenia się, zdania rodzicielskiego egzaminu, czyli wychowania człowieka zdrowego, sprawnego, radzącego sobie z wyzwaniami tego świata. I jeszcze przy tym wszystkim dobrze by było utrzymać dom oraz ważne dla nas relacje.
Tutaj pojawia się pytanie: czy akceptacja i „zagospodarowanie” własnej złości to coś prostszego niż walka z dzieckiem? Ta książka pokaże czytelnikowi, że tak się da. Że da się żyć ze złością.1
O co chodzi z tą złością
Złość budzi nie najlepsze skojarzenia, zwłaszcza kiedy przypomnimy sobie nasz ostatni rodzicielski wybuch. Z pewnością wolimy o nim nie myśleć. Jak to się dzieje, że potrafimy tak gwałtownie wybuchnąć, a potem równie mocno odczuwać wyrzuty sumienia? Jeśli nie przyjrzymy się uważnie dzikiemu zwierzęciu wewnątrz nas, nie będziemy w stanie go oswoić, zrozumieć oraz… docenić.
Wszyscy mamy te same poniedziałki
To był poniedziałek rano. Sam ten fakt nie nastrajał mnie do świata zbyt przyjaźnie już na samym początku dnia. Wstałam o 6.30, żeby ogarnąć się i przygotować śniadanie, zanim ruszę do pokoju córki, by obudzić ją do przedszkola. O 7.00 zadzwonił budzik przy jej łóżku. Stojąc w drzwiach, obserwowałam, jak córka mruczy coś przez sen i przykrywa głowę kołdrą. Gdyby to był weekend, kilka minut przed 7.00 stałaby już z maskotką w ręku przy naszym łóżku. Gdyby to był weekend, nie potrzebowałaby budzika, aby wyskoczyć z pościeli niczym sprężynka i oświadczyć dobitnie: „Nie będę już spać!”. Niestety, poniedziałek rządzi się innymi prawami.
Pstryknięciem włącznika rozjaśniłam jesienny półmrok pokoju.
– Czas wstawać, kochanie!
– Nie.
– Jest siódma. Czas wstawać! – powiedziałam stanowczo, ale czule. – Jeśli teraz nie wstaniesz, spóźnimy się do przedszkola.
Niezadowolone mamrotanie spod kołdry, wreszcie urażony pisk:
– PRZYTULASKA!
– No dobra. – Przysiadłam na jej łóżeczku. – Chwilkę się poprzytulamy, ale za pięć minut…
– No DOOBRA… – fuknęła córka. Deklarację potraktowałam poważnie i machinalnie ustawiłam budzikową drzemkę. Pięć minut, tylko pięć minut… Sama nie bez przyjemności wtuliłam się w zaspane ciałko.
Nietrudno się domyślić, że dzwonienie zabrzmiało ze zdwojoną siłą o 7.05.
– Wstajemy!
Cisza, wreszcie głośne:
– NIE!!!
– Ale przecież nie tak byłyśmy umówione… – zaprotestowałam słabo. Poderwałam się z dziecięcych objęć i energicznie odsunęłam kołdrę chroniącą nasz ciepły, senny kokon. W oczach córki zalśniły łzy.
– Nie chcę iść do przedszkola!
Rączki zacisnęły się w piąstki. Łzy. Morze łez.
– Nie pójdę do przedszkola! – Szlochający mały człowiek, odwrócił się do mnie plecami. – Nigdy!
Poczułam, jak ogarnia mnie fala gorąca. Jak będzie dzisiaj?
Przyznam się od razu, że czasem nie wytrzymuję. W głowie pojawia się gonitwa myśli, a moja uwaga galopuje za nią: „Jeszcze zobaczymy, czy nie pójdziesz! Moja mama miała rację, rozpuściłam cię jak dziadowski bicz! Mój mąż też mógłby się ogarnąć i chociaż trochę w to włączyć. Zawsze wszystko na mojej głowie! Dzisiaj na pewno nie mogę się spóźnić, bo mamy spotkanie z klientem!”.
Tym razem moje myśli osiągnęły obroty rasowego silnika rajdowego i po krótkiej chwili usłyszałam swój własny krzyk:
– WSTAWAJ NATYCHMIAST!!! JEŚLI NIE BĘDZIESZ GOTOWA ZA PIĘTNAŚCIE MINUT, POJEDZIESZ W PIŻAMIE!
Co dalej? Przestraszona córka skuliła się w sobie, wstała i posłusznie poszła w stronę łazienki. A ja momentalnie utknęłam po uszy w poczuciu winy. Mogło być gorzej – młoda mogła nie poddać się tak łatwo i rozszlochać jeszcze gwałtowniej, całą sobą. Mogła wyrwać mi kołdrę oraz schować się pod nią. A ja w reakcji na tomogłam dalej wrzeszczeć i wrzeszczeć, jeszcze głośniej, jeszcze groźniej…
Zdarza się też jednak tak, że słyszę jej pierwsze słowa i rejestruję moment, w którym robi mi się gorąco. Zamiast rozgrzewać na nowo silnik własnej złości, wbrew wszystkiemu skupiam się na ciele. Na sobie. Co się dzieje?
Zaciskam zęby. Oddech mi przyspiesza. Świadomie zaczynam oddychać wolniej. Widzę bezradną dziewczynkę, która zacisnęła piąstki i płacze. Naprawdę słyszę teraz, jak mówi, że nie chce iść do przedszkola. Biorę kolejny oddech. W sumie to nawet ją rozumiem. Sama też bym wolała nie spieszyć się dzisiaj na spotkanie z klientem. I wcale nie chce mi się iść do tej pracy…
– Widzę, że chyba jesteś bardzo, ale to bardzo zła. Naprawdę. Widzę i słyszę.
– Nie chcę iść do przedszkola!!!
– No nie chcesz. Niefajnie wychodzić teraz z ciepłego łóżka, co? To naprawdę może człowieka rozzłościć.
Cisza.
– Wiesz, rozumiem cię. Bardzo nie lubię poniedziałków. Tyle lat chodzę co rano do pracy, a w poniedziałki wciąż mi trudno. Boję się, nie mam ochoty. I przez to też jestem trochę zła.
Cisza. Prawe oko łypie nieśmiało w moim kierunku. Ciałko jakby odrobinę się rozluźnia.
– Wziąć cię na ręce i zanieść do łazienki, jak wtedy, kiedy byłaś bardzo malutka?
Kiwnięcie głową, zaspana buzia ląduje na moim ramieniu. Oddycham głębiej. I jeszcze raz. I jeszcze.
Moja córka jest już w przedszkolu, a jej twarz definitywnie rozchmurza się w szatni na widok ukochanej koleżanki. Jadę na spotkanie, na które chyba jednak zdążę. Za kierownicą rozmyślam: „Bycie mamą jest czasem strasznie wyczerpujące. Zabiera masę energii. Trzeba mieć jednocześnie wrażliwość motyla i skórę słonia. Tak trudno znaleźć równowagę między rozpuszczaniem a wychowaniem. Ta cała złość to bardzo, bardzo skomplikowany temat – nawet dla kogoś dorosłego, tak jak ja”.
Jeśli w mojej historii znaleźliście coś, co pasuje i do waszej – dzielimy ten sam los. Jesteśmy rodzicami i temat dziecięcej, a także naszej, dorosłej złości prędzej czy później nas dopadnie.
Jestem rodzicem, tak jak wy. Od wielu lat zajmuję się także zawodowo komunikacją. Specjalizuję się w podejściu, które nazywa się Porozumieniem bez Przemocy, uczę się psychoterapii Gestalt. Pomagam ludziom dogadać się ze sobą, zwłaszcza wtedy, kiedy jest bardzo, ale to bardzo trudno. Każdego dnia – czy w mojej pracy, czy w życiu rodzinnym – widzę, jak ogromną rolę w komunikacji odgrywają emocje. Wiem też, że chociaż marzymy, by się nie złościć, raczej nam to nie wychodzi.
Dlaczego w ogóle się złościmy
Złość to emocja, która budzi masę negatywnych skojarzeń i bardzo nie chcemy jej przeżywać, choć nie da się bez niej żyć. Miesza nam się czasem z furią, wściekłością, lękiem, bezradnością, agresją. Oceniamy ją jako szkodliwą, zagrażającą, psującą krew i relacje. Często wkładamy sporo energii w to, aby stłumić ją u siebie oraz u naszych dzieci. Czy słusznie? Chociaż rozumiem, dlaczego tak robimy, to jestem absolutnie przekonana, że nie warto tłumić złości.
Czym w ogóle jest złość? Po co nam ona? Lubię definicję nazywającą ją emocją alarmową, czyli taką, która mówi nam o czymś ważnym i mobilizuje do działania. Złość daje znać, że nasz wewnętrzny świat jest w niebezpieczeństwie. Pojawia się również wtedy, gdy mamy poczucie, że ktoś lub coś narusza nasze granice (psychologiczne lub fizyczne), a także gdy uważamy, że ktoś powinien spełnić jakieś nasze potrzeby. I w tym kontekście jesteśmy po prostu na nią skazani – nie mamy bowiem możliwości sprawowania takiej kontroli nad światem zewnętrznym, aby inni robili zawsze to, na czym nam zależy, w taki sposób, w jaki chcemy, a nasze wartości i przyzwyczajenia były zawsze respektowane. W dużym uproszczeniu możemy więc spojrzeć na złość jako na wewnętrzną energię, którą czujemy w ciele, która ma pomóc w uniknięciu lub zatrzymaniu sytuacji niesłużącej nam lub zadającej rany.
Złość jest emocją alarmową, która daje nam znać, że nasz dobrostan jest zagrożony.
Kiedy podczas warsztatów rozmawiam z rodzicami o złości, okazuje się, że tym, czego nie akceptują, są zachowania będące efektem pojawiającej się złości – zachowania dzieci lub ich własne. Jak ja to dobrze rozumiem! Sama nie lubię krzyków ani fochów. Nie lubię, kiedy moje dzieci są naburmuszone, kiedy mówią, że ich nie kocham albo że to one nie kochają mnie. Trudno mi się pogodzić z tym, że mogą kogoś uderzyć albo obrazić słowem. Nie lubię także swojego własnego krytykanctwa, potoku wyrzutów i wrzasku, które w złości wciąż jeszcze potrafię zaserwować otoczeniu. Ale czy to znaczy, że nie lubię złości?
To nie jest takie proste. Moja droga do polubienia się ze złością była dość długa i trudna. Wiem jednak na pewno, że warto ją pokonać. Dobrze pamiętam, ile energii i zdrowia kosztował mnie dawny nawyk – tłumienie złości. Okazywało się ono przede wszystkim nieskuteczne, ponieważ kiedy w końcu wybuchałam, mój atak miał siłę rażenia bomby atomowej (tak naprawdę był już wtedy nie złością, a furią) i zostawiał po sobie zgliszcza.
Jak działa złość
Warto zwrócić uwagę na to, że między złością jako taką a złoszczeniem się (czyli zachowaniami i działaniami podejmowanymi w wyniku złości) jest pewna przestrzeń, która dla mnie okazała się niezastąpionym kluczem do złamania kodu destrukcyjnych, niepożądanych zachowań.
Wróćmy jednak do początku, czyli do sytuacji, kiedy nasze dziecko nie chce iść do przedszkola. Co takiego się wtedy dzieje? Co dzieje się w nas, gdy jeszcze nie wrzeszczymy? Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że coś nadchodzi, prawda?
W przypadku złości ciało i psychika idą ze sobą ramię w ramię. Ciało aktywuje fizjologiczny mechanizm stresu. Podnosi się poziom hormonów: adrenaliny, noradrenaliny, kortyzolu, aktywują się różne układy i organy naszego ciała, aby popchnąć nas do aktywności skierowanej na zewnątrz. Złość odczuwamy w ciele: mamy pobudzone mięśnie, więcej krwi napływa nam do twarzy i rąk, często napinamy właśnie te okolice (być może nie jest wam obce poczucie zaciśniętych szczęk i pięści).
Do tego momentu większość z nas ma podobnie. Sądzę, że trudno się na tę rosnącą złość gniewać. Ona po prostu pojawia się i będzie się pojawiać. Chyba nikt z nas nie wmawia sobie, że może tak do końca sterować własną fizjologią.
Równocześnie kiedy kontrolę nad nami przejmuje fizjologia, jest też z nami nasza psychika – w głowie pojawiają się myśli. Często to myśli, które możemy porównać do zapalników, precyzyjnie zaprogramowanych elementów aplikacji. Mogą one zacząć zbroić bombę i spowodować wybuch. Takim zapalnikiem jest np. myśl, że dziecko robi nam na złość albo że jesteśmy do kitu jako rodzice. Ponieważ znajdujemy się w stanie pobudzenia fizjologicznego, tracimy do tych myśli dystans i łatwo się one nakręcają. To taki moment, kiedy nie bardzo potrafimy – ani my, ani dziecko – myśleć logicznie, obiektywnie oraz spokojnie się wyrażać. Niełatwo nam o łagodność, zrozumienie czy życzliwość. Naprawdę trudno tego wtedy od siebie wymagać. Warto też wiedzieć, że ten stan pobudzenia ma swoją mierzalną naukowo granicę czasową – może trwać od 7 do 20 minut.
Życiowe kłopoty pojawiają się zazwyczaj, kiedy to, co zadziało się na poziomie fizjologii, wyrzuciliśmy na zewnątrz i zrobiliśmy coś nie do końca tak, jak zrobilibyśmy, będąc „najlepszą wersją siebie”. Przykładowo nawrzeszczeliśmy na kogoś. Wyrzuciliśmy czyjeś rzeczy. Uderzyliśmy kogoś. Albo działając nieco delikatniej: powiedzieliśmy coś, co inną osobę zabolało czy naruszyło jej godność. I poczuliśmy przy tym wyrzuty sumienia, a czasem też bezradność, bo nie mamy pomysłu, jak moglibyśmy zachować się inaczej. Nie wiemy, co ze swoją złością zrobić. Nie uczymy się tego ani w szkole, ani w domu. Postawy, z którymi się stykamy, bywają skrajne: jest to albo agresja, albo niezłoszczenie się, czyli odcięcie od szansy wyrażenia złości. Czasem przeczuwamy, że mogłoby to wyglądać inaczej, ale naprawdę trudno jest nam określić jak.
Instrukcja – jak działa „bomba złości”:
- Zmiany na poziomie fizjologii – hormonalne i w ciele.
- Zmianom w ciele powodującym pobudzenie zaczynają towarzyszyć myśli zapalniki.
- Reakcja stresowa na myśli zapalniki – ciało reaguje większym pobudzeniem.
- Zwiększone pobudzenie – pojawia się więcej myśli zapalników.
- Reakcja ciała na myśli zapalniki.
Jak reagujemy najczęściej na pojawiającą się złość
Możemy wyróżnić dwa rodzaje reakcji w odpowiedzi na pojawienie się złości:
- zachowania agresywne:
- krzyk1,
- bicie,
- popychanie,
- straszenie,
- grożenie,
- ośmieszanie,
- zawstydzanie.
- zachowania bierno-agresywne:
- ignorowanie drugiej osoby („Już się do tego zabieram” i wpatrywanie się w fotelu w ekran telefonu),
- złośliwe komentowanie, obrażanie, dyskredytowanie przedstawione jako żartowanie („Oj, o co się złościsz, przecież tylko żartuję!”),
- zaprzeczanie emocjom, chociaż widać, że ktoś aż się gotuje w środku,
- odtrącanie,
- w związku: nagradzanie seksem za „właściwe zachowanie”,
- niedotrzymywanie obietnic i zrzucanie winy na drugą stronę – tzw. odwracanie kota ogonem („Nie zrobiłem tego, bo i tak nigdy nie jesteś zadowolona, jeśli coś zrobię”),
- przedstawianie przy innych drugiej osoby w niekorzystnym świetle.
Co zatem robić, kiedy u nas lub u dziecka pojawia się złość? Jak przekonać się, że złość pomaga – serio! – budować prawdziwie bliską relację, bo to właśnie dzięki niej uświadamiamy sobie swoje granice, pokazujemy, na co się zgadzamy, a na co nie? Jak wykorzystać siłę tkwiącą w złości do pozytywnych zmian, a nie zamieniać jej w trudną do ogarnięcia furię, agresywne zachowania, bierną agresję lub inne niesłużące nam działania?
Jestem głęboko przekonana, że niezłoszczenie się i uczenie tego samego dzieci jest niedźwiedzią przysługą. Wiem też, że aby młody człowiek nauczył się radzić sobie ze złością, musi przejść przez momenty wyrażania jej na różne sposoby. Nie ma nauki bez prób i błędów. A my, rodzice, możemy w tym dzieciom pomóc, reagując adekwatnie na to, co robią, a także dzięki temu, że sami nauczymy się obchodzić z własną złością i pokażemy, że bywa ona w życiu całkiem przydatna.
Złość to nie tylko złoszczenie się
Osoby znające mnie jakieś dwadzieścia lat temu powiedziałyby o mnie, że „Ewka nigdy się nie złości”. Rzeczywiście, trudno było wówczas spotkać człowieka, na którego choćby trochę nakrzyczałam. Byłam raczej zawsze uśmiechnięta, miałam poczucie, że jakoś ze wszystkim sobie poradzę. Miałam też pewność, że tak dobrze ogarniam rzeczywistość, iż nic nie jest w stanie wyprowadzić mnie z równowagi. Z umiejętności panowania nad emocjami byłam zwyczajnie dumna. Niemal idealna cecha, jeśli chodzi o radzenie sobie ze złością, prawda? Wyobrażam sobie nawet, że to właśnie tego można chcieć się nauczyć, sięgając po tę książkę: opanowania, pokerowej twarzy, trzymania „dziecinnych emocji” na wodzy.
Niestety moje panowanie nad złością okazało się szeroko rozpowszechnioną w świecie praktyką odcinania się od emocji i robienia wiele, żeby ich nie czuć. Nasze ciała i umysły, chcąc nas ochronić przed cierpieniem związanym z przeżywaniem nieprzyjemnych emocji, nauczyły się od nich odcinać, a skoro to zrobiły, musiało to być w jakimś okresie życia bardzo potrzebne, abyśmy przetrwali oraz poradzili sobie (zwykle jako dzieci). Jednak w końcu przychodzi ciału zapłacić za to cenę. Ja ją zapłaciłam pewnego mroźnego popołudnia, kiedy to karetka na sygnale zawiozła mnie z pracy do szpitala, bo zemdlałam – moje ciśnienie skoczyło pod sufit, a serce nie mogło się uspokoić. Ciało wypowiedziało mi posłuszeństwo. Koszt magazynowania i przetwarzania własnej niewyrażonej złości stał się dla mnie fizycznie nie do udźwignięcia.
Mój perfekcyjny, opanowany świat rozpadł się na jeszcze więcej kawałków, kiedy urodziło się moje pierwsze dziecko. Z przewidywalnej, jako tako kontrolowanej przeze mnie rzeczywistości trafiłam do miejsca, o którym nikt nie pisał w książkach dla przyszłych mam. Byłam zmęczona, niewyspana i przerażona. Moje dziecko płakało, a ja nie wiedziałam czemu. Krzyczało, a ja nie wiedziałam, o co mu chodzi i co mam zrobić, aby przestało. Nad życiem małego człowieka nie da się mieć pełnej kontroli, chociaż przyznam, że desperacko próbowałam. Właśnie wtedy zaczęłam – często z całkowicie błahego powodu – miewać ataki złości, które trwały krótko, lecz raniły jak ostry nóż i których ani mój mąż, ani ja sama, ani chyba nikt w zasadzie nie rozumiał.
Złość, nad którą dotychczas wydawało mi się, że znakomicie panuję, zaczęła mi wychodzić uszami. W zasadzie cały czas byłam zła (albo smutna, bo smutek, chociaż może się to wydawać zaskakujące, ma ze złością wiele wspólnego), ciągle krytykowałam (patrząc z boku – nie wiadomo dlaczego) mojego męża. Miałam przecież ukochaną, wyczekaną córeczkę, partnera, który się starał, jak potrafił najlepiej, dobrze płatny urlop macierzyński i wiele innych powodów, żeby cieszyć się życiem. Coś tu było nie tak. I to bardzo!
Właśnie wtedy, z maleńką córeczką w nosidle, pojawiłam się na pierwszej sesji terapeutycznej. Byłam zdesperowana, marzyłam o tym, by zrozumieć, co się ze mną dzieje i dlaczego tak się złoszczę. Przekażę wam, czego nauczyłam się od tamtej pory.
Przede wszystkim zrozumiałam, że bardzo często nie pozwalamy sobie na wyrażanie i okazywanie złości – zarówno wobec innych, jak i tej złości osobistej, na własny użytek. Wypieranie jej na poziomie instynktu wcale nie jest dla nas bezpieczne. Utrzymywanie złości w ukryciu kosztuje nas masę energii, jest w dodatku skazane na porażkę – raz uruchomionej energii nie da się unicestwić, ona po prostu znajdzie jakiś sposób, niestety zwykle destrukcyjny lub autodestrukcyjny, aby wydostać się na zewnątrz.
Piorunujące wrażenie zrobiła na mnie lista Theodore’a Isaaca Rubina, psychoterapeuty, autora Księgi gniewu2. Uświadomiła mi, że złość może przybierać najróżniejsze maski: stany i zachowania, które niekoniecznie ze złością nam się kojarzą, a wyrażają właśnie ją. Innymi słowy – złość, która nie ma naturalnego ujścia, może przybrać inną, odmienną postać.
Złość może wyrażać się przez:
- lęk, nerwicę, wewnętrzne rozedrganie, poczucie rozbicia,
- stany depresyjne,
- poczucie winy,
- głodówki, przesadne objadanie się,
- pracoholizm, nadmiar ćwiczeń, zajęć,
- bezsenność lub ucieczkę w sen,
- niejasne troski o przyszłość (zamartwianie się),
- dziwaczne myśli, obsesje, kaleczenie się, zachowania autoagresywne (nawet takie „niewinne” jak obgryzanie paznokci czy wyrywanie sobie włosów),
- choroby psychosomatyczne (np. migreny niewiadomego pochodzenia) lub paradoksalne działanie układu immunologicznego, który zamiast bronić nas przed zagrożeniami, atakuje własny organizm,
- autosabotaż (nałogi, skłonność do urazów, wypadków, gubienie rzeczy),
- subtelny sabotaż innych (spóźnianie się, gubienie czyichś rzeczy, niedotrzymywanie terminów, umów),
- tyranię (w postaci ataków słownych albo przez postawę męczennicy/ka – ofiary),
- bycie nadmiernie miłym,
- prowokowanie innych, w efekcie czego stajemy się ofiarami czyjejś agresji,
- wieczne zmęczenie, brak sił,
- ciągłe pouczanie innych,
- brawurę samochodową (i inne niebezpieczne zachowania na drodze).
Rozpoznajecie te zachowania? Ja niektóre punkty z listy Rubina znałam naprawdę dobrze. Ba, chyba mogę zaryzykować stwierdzenie, że byłam w nich mistrzynią. Tylko nie uświadamiałam sobie zupełnie, że wyrażam nimi swoją złość.
Dlatego teraz, kiedy rozmawiam z rodzicami na warsztatach i pojawia się u nich fantazja, aby już nigdy się nie złościć, mówię głośno „NIE!”. Unikać złości po prostu się nie da i nie byłoby to zdrowe! To bardzo intensywna oraz aktywizująca emocja – jeśli nie pozwalamy sobie na jej „wypuszczanie”, będzie w nas siedzieć i w końcu albo nas zatruje, zablokuje, pozbawi energii, a wraz z nią radości życia, albo znajdzie ujście, tylko zupełnie nie tam, gdzie byśmy chcieli, i nie wtedy, kiedy byśmy chcieli. Nie mam wątpliwości, że gdybyśmy w dzieciństwie mogli się na naszych rodziców bezpiecznie pozłościć oraz nauczylibyśmy się, jak to robić, aby nie szkodzić nikomu, na naszych drogach byłoby zdecydowanie mniej piratów drogowych!
Są oczywiście osoby, które na oko złoszczą się mniej, i osoby, które złoszczą się więcej. Wpływ na to ma na pewno wychowanie – wiele zależy od tego, czy gdy byliśmy dziećmi, w ogóle mogliśmy okazywać złość. W jaki sposób to robiliśmy? Jak złościli się nasi rodzice? Czy ich złość była raniąca dla nas, czy nie? Czy nauczyliśmy się, że tak naprawdę może ona przynieść coś dobrego?
Wiele zależy również od naszego charakteru i osobowości – są ludzie, którzy będą mieli mniejszą tendencję do jawnego okazywania złości niż np. osoby nastawione na konfrontację.
Niektórym trudniej przychodzi odczuwanie złości niż żalu czy smutku, więc się smucą. Są też tacy, którzy mają problem z odczuwaniem smutku, za to łatwo im się złościć i naruszać granice innych przez wrzaski, obelgi, trzaskanie drzwiami czy bicie. Jeszcze inni z kolei są wiecznie niezadowoleni, stale kogoś krytykują i pouczają – przebywając z nimi, mamy niekiedy wrażenie, jakby ich niewyrażona złość osiągnęła stan chroniczny i wychodziła z nich uszami. Są tacy, którzy jakby utknęli w życiu i nie mogą zrobić kroku w przód. Oraz tacy, którzy się jakby zamrozili3. I chciałabym tu wyraźnie podkreślić, że daleka jestem od piętnowania tego, że tacy jesteśmy. Nasze sposoby radzenia sobie ze złością wypracowywaliśmy, kiedy byliśmy małymi, zależnymi od dorosłych dziećmi. Poradziliśmy sobie z tym tematem najlepiej, jak umieliśmy, i ta wypracowana postawa służyła nam przez wiele lat. Jednocześnie teraz, kiedy jesteśmy już dorośli, możemy zdecydować, że z jakiegoś powodu chcemy inaczej. A nasze własne dzieci są cudownym powodem, żeby tego „inaczej” spróbować.
Drugą ważną rzeczą, której nauczyłam się o złości, jest to, że rzadko kiedy w dorosłym życiu czujemy związaną z niewygodą danej chwili czystą złość. Niewygoda danej chwili jest np. wtedy, kiedy elegancka pani na szpilkach znienacka boleśnie nadepnie nam na stopę albo ktoś, przechodząc obok, zahaczy nas siatkami pełnymi zakupów.
W większości przypadków nie jest to takie proste. Nasza złość bardzo rzadko wynika wyłącznie z niewygody danej chwili. Złość, która przecież dzieje się w ciele i psychice, potrafi uruchomić w naszych głowach różne stare obrazy oraz myśli (wspomniane wcześniej myśli zapalniki) związane z jej przeżywaniem albo zatrzymywaniem. Równie szybko potrafi podłączyć się do oceanu wspomnień, których kompletnie nie jesteśmy świadomi. To tak, jakby zapalać światełka na choince – kiedy zapalamy jedno, rozbłyska cały łańcuch. Złość rzadko kiedy tyczy się zatem tylko momentu, w którym ją przeżywamy. Często uruchamia w nas dużo, dużo więcej: poczucie zawodu, utraty bezpieczeństwa, zranione uczucia. I to „więcej” zwykle pochodzi z naszego dzieciństwa, z naszych relacji z opiekunami – rodzicami, nauczycielami, dziadkami, rodzeństwem, grupą rówieśniczą – kiedy to, jak w życiu, jakaś część naszych potrzeb nie była spełniona i coś nas zabolało, zraniło, a nie bardzo mogliśmy pokazać ani wyrazić, że nam się to nie podoba. W dodatku ta niewyrażona złość mieszała się nam często (i miesza nadal) z innymi emocjami: strachem, wstrętem czy smutkiem, których też nie mogliśmy wyrazić. I dlatego teraz, kiedy nasze dziecko albo partner mówi do nas coś w ten sam nielubiany sposób, w który zwracała się do nas niezadowolona babcia czy groźny tata, nasza reakcja bywa również emocjonalną odpowiedzią na tamto, a nie tylko na to, co mówi nasze dziecko czy mąż – tu i teraz.
Kiedy wściekam się niekiedy na mojego męża, łatwo mi zapomnieć, o co się w danym momencie kłócimy, bo uruchamia mi się „niewyzłoszczona” złość z dawnych kłótni na podobne tematy. A na usta cisną się słowa: „Bo ty zawsze myślisz tylko o sobie i nigdy nie raczysz nawet zadzwonić i uprzedzić, że będziesz później!”. Myśli zapalniki przeskakują od jednej do drugiej, podsuwając obrazy tych wszystkich momentów, w których mój mąż miał zadzwonić, że będzie później, a tego nie zrobił. Myśli te ułożyły mi się w głowie w niezbyt przyjemne przekonanie, że on się ze mną nie liczy, a to przekonanie znam też z dzieciństwa. Uświadomiłam sobie podczas własnej terapii, że niektóre zachowania moich rodziców interpretowałam jako niewidzenie mnie i niebranie mnie pod uwagę. Oczywiście złościłam się na to, tyle że dobrze ukryłam tę złość w sobie. I raczej nie miałam szansy wyrazić jej wobec nich.
------------------------------------------------------------------------
1 Każdemu z nas zdarza się krzyknąć. Dla mnie ważna jest intencja, która się za tym kryje. Czasem krzyczymy, bo czujemy się bezradni i chcemy być usłyszani, a kiedy indziej krzyczymy z intencją obrażenia kogoś, obwinienia za nasze emocje, przestraszenia, groźby. Taki rodzaj krzyku „boli” bardziej.
2 T.I. Rubin, Księga gniewu, tłum. N. Radomski, Poznań 1999.
3 Zob. M. Januszkiewcz, Co się kryje za złością?, https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/19840-co-sie-kryje-za-zloscia (data dostępu: 09.09.20).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Cesarskie cięcie i poród po cięciu cesarskim


Dzień pojawienia się dziecka jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu kobiety - niezależnie czy rodzi naturalnie, przez cesarskie cięcie, czy staje się mamą adopcyjną.
Oddajemy wam książkę zanurzoną w życiu i praktyce. Książkę - przewodnik, który odczarowuje, przybliża i łagodzi poród drogą cesarskiego cięcia oraz VBAC.
Przeczytajcie i przygotujcie swoje ciało oraz umysł do tego pięknego wydarzenia.
Autorki - dwie doświadczone położne - wiedzą, o co najczęściej pytają rodzące kobiety, wiedzą czego potrzebują, wiedzą jak obniżyć poziom ich lęku, zwiększyć pewność siebie oraz pomóc stworzyć bezpieczne i komfortowe warunki przyjęcia nowego życia.

Książka gromadzi i porządkuje wieloletnie doświadczenie autorek w pracy z rodzącymi, mówi m.in:

  • dlaczego i kiedy wykonuje się cesarskie cięcie,
  • co przygotować do zabiegu i porodu,
  • jak przygotować samą siebie,
  • jak rozmawiać z personelem medycznym i jakiego wsparcia oczekiwać,
  • jak krok po kroku przebiega poród przez CC,
  • co dzieje się z ciałem po porodzie,
  • jak radzić sobie z emocjami,
  • jak CC wpływa na dziecko i matkę, jak karmić dziecko po CC,
  • na czym polega VBAC, czyli poród naturalny po cesarskim cięciu.

W Polsce ponad 150 tysięcy kobiet rocznie rodzi przez planowe lub ratunkowe cięcie cesarskie. To dla nich stworzona jest ta książka - jej celem jest wsparcie i pomoc rodzącym.

Osadzona w wiedzy i praktyce medycznej, jednak napisana prostym, zrozumiałym i uporządkowanym językiem.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Cesarskie cięcie i poród po cięciu cesarskim


Dzień pojawienia się dziecka jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu kobiety - niezależnie czy rodzi naturalnie, przez cesarskie cięcie, czy staje się mamą adopcyjną.
Oddajemy wam książkę zanurzoną w życiu i praktyce. Książkę - przewodnik, który odczarowuje, przybliża i łagodzi poród drogą cesarskiego cięcia oraz VBAC.
Przeczytajcie i przygotujcie swoje ciało oraz umysł do tego pięknego wydarzenia.
Autorki - dwie doświadczone położne - wiedzą, o co najczęściej pytają rodzące kobiety, wiedzą czego potrzebują, wiedzą jak obniżyć poziom ich lęku, zwiększyć pewność siebie oraz pomóc stworzyć bezpieczne i komfortowe warunki przyjęcia nowego życia.

Książka gromadzi i porządkuje wieloletnie doświadczenie autorek w pracy z rodzącymi, mówi m.in:

  • dlaczego i kiedy wykonuje się cesarskie cięcie,
  • co przygotować do zabiegu i porodu,
  • jak przygotować samą siebie,
  • jak rozmawiać z personelem medycznym i jakiego wsparcia oczekiwać,
  • jak krok po kroku przebiega poród przez CC,
  • co dzieje się z ciałem po porodzie,
  • jak radzić sobie z emocjami,
  • jak CC wpływa na dziecko i matkę, jak karmić dziecko po CC,
  • na czym polega VBAC, czyli poród naturalny po cesarskim cięciu.

W Polsce ponad 150 tysięcy kobiet rocznie rodzi przez planowe lub ratunkowe cięcie cesarskie. To dla nich stworzona jest ta książka - jej celem jest wsparcie i pomoc rodzącym.

Osadzona w wiedzy i praktyce medycznej, jednak napisana prostym, zrozumiałym i uporządkowanym językiem.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Karmienie piersią / Magda Karpienia. - [miejsce nieznane] : Natuli : Legimi, 2022.
Forma i typ

Karmienie piersią

Pierwsza książka dla karmiących mam.

Karmienie piersią Magdy Karpieni daje rodzicom dwie rzeczy, które są podstawą świadomego rodzicielstwa:

  • wyposaża ich w wiedzę na temat tego, jak od strony praktycznej (fizjologicznej) oraz teoretycznej wygląda Karmienie piersią

  • przywraca rodzicom wiarę w ich kompetencje, w to, że nikt nie jest lepszym ekspertem od ich dziecka, niż oni sami

Przyjęcie tego co proponuje autorka — wiary w siebie, w mądrość swojego ciała oraz w wewnętrzną siłę otworzy drogę do zrealizowania własnych, niezależnych celów i podjęcia właściwych wyborów. W tym o długości karmienia piersią.

Dlaczego tej książce możesz zaufać?

Ponieważ przywraca karmieniu piersią jego właściwe miejsce! W świecie mitów, ekspertów od marketingu i… rodzicielstwa, jest głosem natury. Karmienie piersią jest naturalne i to dzięki niemu przetrwaliśmy jako gatunek. Jest fenomenem, którego korzyści i ukryte mechanizmy nauka wciąż odkrywa, potwierdzając to, co ciało i umysł matki po prostu wiedzą i mają.

Książka powstała na postawie doświadczeń setek karmiących kobiet, dla których autorka była wsparciem i towarzyszką ich “mlecznej drogi”.

Dlaczego ta książka jest pomocna?

Ponieważ daje wsparcie i prowadzi rodziców przez cały okres karmienia dziecka piersią — od pierwszych chwil po porodzie, przez kolejne miesiące i lata, aż do samoodstawienia dziecka lub odstawieniu go od piersi.

Karmienie piersią nie zawsze jest łatwe — mogą towarzyszyć mu wątpliwości, trudne emocje, problemy natury fizjologicznej. Autorka, jak dobra przyjaciółka wyjaśnia:

  • jak wygląda początek mlecznej drogi

  • co jest naprawdę konieczne do karmienia piersią

  • gdzie szukać rzetelnej pomocy i kiedy ta pomoc jest naprawdę potrzebna

  • jak zmienia się karmienie wraz z rozwojem dziecka

  • jak radzić sobie z problemami związanymi z karmieniem piersią

  • jak długo karmić (nie, nie znajdziesz tu dokładnych ram czasowych, raczej sugestie, by wsłuchać się w potrzeby własne i dziecka)

  • … i przede wszystkim przywraca wiarę w możliwość wykarmienia własnego dziecka!

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej